Believe

Welcome To My Blog

Believe

Welcome To My Blog

تبلیغات
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

نقدی کوتاه بر فیلم Gholam

Friday, 9 Farvardin 1398، 12:06 PM
فیلم غلام ساخته میترا تبریزیان و بازی شهاب حسینی یکی از فیلم های خوش ساخت فارسی زبان سال  ۲۰۱۷ است.در ادامه با نقد این فیلم زیبا با من همراه باشید.
فیلم غلام عجله ای برای معرفی شخصیت یا داستان نداره و خیلی آرام در ابتدا ما را در ماشین غلام قرار میدهد و خیلی آرام تر داستان را جلو میبرد.
پیش از آنکه سراغ داستان برویم اجازه بدهید تا نکته ای را برایتان توصیف کنم، بعضی اوقات وقتی پای تماشای فیلمی می نشینیم باید به خودمان اجازه بدهیم تا از مناظر و فریم های بی نظیر کارگردانان لذت ببریم البته که تعداد کارگردانانی قاب های  بی نظیر را به تصویر میکشند معدود است به عنوان مثال فیلم های آنجلوپولس فقید در فیلم های خود از این تکنیک زیاد استفاده کرده و مناظر بی نظیری ثبت کرده است.به هرحال این فیلم هم قاب های زیبا زیاد دارد که باید از تماشای آن لذت برد.
داستان فیلم غلام داستان مردی است با گذشته تقریباً نامعلوم و ما فقط میدانیم که او در سن ۱۳ و یا ۱۴ سالگی در جنگ ایران با عراق بود و پس از پایان جنگ ناپدید شده و اکنون زندگی تفریبتق ساده ای در لندن دارد، هرچند که خانواده دایی او نیز در لندن زندگی میکنند ولی غلام رابطه خوبی با آنها ندارد به جز با پسر آنها.
ما در طول فیلم میفهمیم که غلام علاقه ای به صحبت درمورد گذشته را ندارد و بنظر گذشته تاریکی را گذارنده که حتی علاقه ای به مرور یا بازگشت به ایران و زندگی با مادرش را ندارد و هرچند که در طول فیلم فرصت های برای بازگشت او به ایران هست او اجتناب میکند به هر حال همه ما میدانیم که انسان تا موقعی که نخواهد تغییر نمی کند و مسئول شرایط خود ما انسان ها هستیم.
در ادامه فیلم درگیری غلام با عده ای را میبینیم به نظر میرسد در اینجا غلام به اخر خط رسیده و همچنین غلام را در خانه اش می بینیم که دارد به تنهایی زخم خود را می بندد و حتی به همکارش اجازه ورود به خانه را نمیدهد و در نهایت غلام خیلی ساده به قتل میرسد.

چالش اگزیستانسیالیستی غلام تا اخر فیلم ادامه دارد.اینکه یک انسان هدف خودش را در زندگی کردن گم یا پیدا کند طبیعی است اما اینکه برای دستیابی به هدفش عادت های گذشته اش را کنار بگذارد کار هرکسی نیست و زیاد هستند افرادی مثل غلام که زندگی خود را با عادت های قدیم میگذرانند هرچند اینکه انسان نتواند عادت هایش را کنار بگذارد علتش آن نیست که نخواهد میتواند ریشه در گذشته تاریک که (معمولا سرچشمه آن خانواده و اطرافیان است) داشته باشد.

امیدوارم از نقد لذت برده باشید...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.